teso

TESO – Texels Eigen Stoomboot Onderneming – voert sinds 1907 de veerdienst uit tussen Den Helder en Texel. De Texelse veerdienst is opgericht door de eilandbewoners. Het eigenaarschap is nog altijd in handen van circa 3.100 Texelaars en andere gebruikers van de veerdienst. De vloot bestaat uit twee schepen waarmee elke half uur een veerdienst wordt verzorgt tussen het eiland en het vasteland.

Contact en adres

Terminals

Den Helder: Havenplein 3, 1781 AB, Den Helder
Texel: Pontweg 1, 1797 SN, Den Hoorn

Contactgegevens

0222 369 600 (NL)
info@teso.nl

route

veerboten

Dokter Wagemaker

historie

In 1907 werd TESO (Texels Eigen Stoomboot Onderneming) opgericht op initiatief van de Texelse huisarts Adriaan Wagemaker. De op dat moment bestaande Alkmaarse rederij Bosman, die de verbinding onderhield tussen Texel en Den Helder, kreeg van veel eilandbewoners kritiek over de schepen, het beperkte aantal afvaarten en de tarieven. Door de Texelaars zelf werd een startkapitaal verzameld voor de oprichting van een nieuwe rederij. Iedereen die dat wilde kon financieel deelnemen. Er werden aandelen verhandeld van 5 en 25 gulden. Met een startkapitaal van ruim 75.000 gulden ging TESO uiteindelijk de concurrentie aan met Bosman. Twee jaar later, in 1909 verkocht Bosman zijn bedrijf aan TESO.

Doordat het toerisme na de Tweede Wereldoorlog een sterke ontwikkeling doormaakte en het autobezit toenam werd het vlaggenschip van de rederij, de Dokter Wagemaker (1) met vijf meter verlengd. Het schip de Dageraad werd daarna in dienst genomen om auto’s te kunnen vervoeren.

De haven van Oudeschild was de oorspronkelijke thuishaven van TESO. In 1962 werd een nieuw aangelegde veerhaven geopend bij ’t Horntje, de tegenwoordige thuishaven van de rederij. Het voordeel was een reistijdbesparing van een half uur.

Het toerisme bleef groeien en de rederij kreeg steeds vaker te maken met capaciteitsproblemen. Op drukke dagen in het hoogseizoen liepen de wachttijden soms op tot acht uur. Een extra schip bood logistiek gezien geen oplossing, dus moest de capaciteit van de veerboten zelf omhoog. Er werd een voor die tijd gewaagd voorstel gedaan door een dubbeldeks autoveer te laten bouwen.

Tegenstanders vreesden voor een stormloop aan toeristen maar het plan werd doorgezet met de komst van motorschip Molengat in 1980. Echter, pas zes jaar later kon het bovendek gebruikt worden doordat de bouw van een geschikte autobrug door vele bezwaarschriften flink was vertraagd.

De laatste jaren is de capaciteit met de komst van nieuwe modernere schepen verder vergroot. De operatie werd duurzamer en efficiënter door de ingebruikname van Dokter Wagemaker (2) en de Texelstroom, de huidige schepen in de vloot.

Ben je op zoek naar een andere veerbootmaatschappij?